Книга Пасхальное богослужение с объяснением священника Александра Гумерова - читать онлайн бесплатно, автор Александр Гумеров
bannerbanner
Вы не авторизовались
Войти
Зарегистрироваться
Пасхальное богослужение с объяснением священника Александра Гумерова
Пасхальное богослужение с объяснением священника Александра Гумерова
Добавить В библиотекуАвторизуйтесь, чтобы добавить
Оценить:

Рейтинг: 0

Добавить отзывДобавить цитату

Пасхальное богослужение с объяснением священника Александра Гумерова

Пасхальное богослужение с объяснением священника Александра Гумерова

Рекомендовано к публикации Издательским советом Русской Православной Церкви

ИС Р19-817-0628

Предисловие

«Христос воскресе!» – «Воистину воскресе!» – так приветствуют друг друга христиане в пасхальные дни. И в этих радостных словах выражена вся суть христианства. Именно это свидетельство придает смысл евангельским событиям, да и всей истории человечества. Господь Иисус Христос, пройдя через предательство, унижения, мучения и казнь, одержал победу над злом и смертью. Апостолы, некогда бежавшие, спрятавшиеся от страха и малодушия, узнав, что Христос воскрес, смело и мужественно понесли эту весть всему миру. Страхи и угрозы уже не пугали их: чего бояться, если они видели сами, что смерть побеждена, а жизнь восторжествовала. Ведь этой жизнью – жизнью с Богом – Господь щедро делится с каждым из нас. «И нам дарова живот вечный (то есть жизнь вечную), покланяемся Его тридневному Воскресению», – поем мы в праздник Святой Пасхи.

Чтобы разделить эту радость, люди собираются вместе в храме на общее богослужение. Пасха в православной традиции празднуется 39 дней. Все эти дни Церковь вспоминает, как Господь являлся Своим ученикам, раскрывая им тайны Царства Божьего, а на сороковой день вознесся на небо. Все эти дни в храмах звучат воскресные песнопения и раздаются пасхальные приветствия. Но особенно отмечаются первые семь дней этого периода – Светлая седмица. Каждый день Светлой седмицы – начиная с Пасхального воскресенья до следующей субботы – в храмах совершаются удивительные службы. Алтарь, обычно закрытый царскими вратами, открыт. На службах почти не слышно чтений, все молитвословия поются.

Первая пасхальная служба совершается по традиции ночью – в воспоминание того, как жены-мироносицы пришли ко гробу Христа, когда было еще темно (Ин. 20: 1), и услышали от Ангела весть: Его нет здесь – Он воскрес (Мф. 28: 6).

Верующие собираются в храме до полуночи. В это время обычно читается библейская книга – Деяния святых апостолов, а после совершается короткая полунощница – последняя служба Страстной седмицы.

Ровно в полночь под негромкое пение из храма выходит крестный ход. Пасхальная заутреня начинается на улице перед затворенными церковными дверями, которые распахиваются под пение пасхальных молитв. После этого священнослужители и молящиеся входят в храм, и радостная служба продолжается уже внутри церкви.

За Светлой заутреней следует краткая служба Пасхальных часов, а затем совершается Божественная литургия – ведь каждому верующему в этот день очень важно соединиться со своим Господом в таинстве Причастия.

Тексты служб, совершающихся в православных храмах в пасхальную ночь, вы найдете в настоящем издании.

Полунощница

До начала пасхального богослужения в храмах читается книга Деяний святых апостолов. Полунощница начинается при закрытых царских вратах и завесе[1].

Священник: Благослове́н Бог наш всегда́, ны́не и при́сно[2], и во ве́ки веко́в.

Хор: Ами́нь.

Чтец: Святы́й Бо́же, Свя́тый Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас. (Трижды)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ наша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша;

Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.

Го́споди, поми́луй. (Трижды)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

О́тче наш, Иже[3] еси́ на небесе́х! Да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко[4] на небеси́ и на земли́. Хлеб наш насу́щный даждь нам днесь[5]; и оста́ви[6] нам до́лги[7] на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи нас во искуше́ние[8], но изба́ви нас от лука́ваго.

Священник: Я́ко Твое́ есть Ца́рство и си́ла и сла́ва, О́тца и Сы́на и Свята́го Ду́ха, и ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

Чтец: Ами́нь. Го́споди, поми́луй. (12 раз)

Прииди́те, поклони́мся Царе́ви на́шему Бо́гу.

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Христу́, Царе́ви на́шему Бо́гу.

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Самому́ Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему.

Псало́м 50

Поми́луй мя, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й и по мно́жеству щедро́т Твои́х очи́сти беззако́ние мое. Наипа́че[9] омы́й мя от беззако́ния моего́, и от греха́ моего́ очи́сти мя; я́ко беззако́ние мое́ аз[10] зна́ю, и грех мой предо мно́ю есть вы́ну[11]. Тебе́ Еди́ному согреши́х и лука́вое пред Тобо́ю сотвори́х, я́ко да оправди́шися во словесе́х Твои́х, и победи́ши внегда́ суди́ти Ти[12]. Се бо, в беззако́ниих зача́т есмь, и во гресе́х роди́ мя ма́ти моя́. Се бо, и́стину возлюби́л еси́; безве́стная и та́йная прему́дрости Твоея́ яви́л ми еси́. Окропи́ши мя иссо́пом, и очи́щуся; омы́еши мя, и па́че сне́га убелю́ся. Слу́ху моему́ да́си[13] ра́дость и весе́лие; возра́дуются ко́сти смире́нныя[14]. Отврати́ лице́ Твое́ от грех мои́х и вся беззако́ния моя́ очи́сти. Се́рдце чи́сто сози́жди во мне, Бо́же, и дух прав обнови́ во утро́бе мое́й[15]. Не отве́ржи мене́ от лица́ Твоего́, и Ду́ха Твоего́ Свята́го не отыми́ от мене́. Возда́ждь ми ра́дость спасе́ния Твоего́ и Ду́хом Влады́чним утверди́ мя. Научу́ беззако́нныя путе́м Твои́м, и нечести́вии к Тебе́ обратя́тся. Изба́ви мя от крове́й[16], Бо́же, Бо́же спасе́ния моего́; возра́дуется язы́к мой пра́вде Твое́й. Го́споди, устне́ мои́ отве́рзеши, и уста́ моя́ возвестя́т хвалу́ Твою́. Я́ко а́ще[17] бы восхоте́л еси́ же́ртвы, дал бых у́бо[18]: всесожже́ния[19] не благоволи́ши. Же́ртва Бо́гу дух сокруше́н; се́рдце сокруше́нно и смире́нно Бог не уничижи́т. Ублажи́[20], Го́споди, благоволе́нием Твои́м Сио́на, и да сози́ждутся сте́ны Иерусали́мския. Тогда́ благоволи́ши же́ртву пра́вды, возноше́ние и всесожега́емая; тогда́ возложа́т на oлта́рь Твой тельцы́.

Кано́н[21] Вели́кой Суббо́ты, глас 6

Обычно канон читает один из священников перед Плащаницей.


Песнь 1

Ирмос: Волно́ю морско́ю Скры́вшаго дре́вле, гони́теля мучи́теля[22], под земле́ю скры́ша спасе́нных о́троцы[23]; но мы, я́ко отрокови́цы, Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися[24].

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.[25]

Го́споди Бо́же мой, исхо́дное[26] пе́ние, и надгро́бную Тебе́ песнь воспою́, погребе́нием Твои́м жи́зни моея́ вхо́ды отве́рзшему, и сме́ртию смерть и ад умертви́вшему.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Горе́[27] Тя на Престо́ле и до́ле[28] во гро́бе, преми́рная[29] и подзе́мная, помышля́ющая, Спа́се мой, зы́бляхуся[30] умерщвле́нием Твои́м: па́че ума́[31] бо ви́ден был еси́ мертв, Живонача́льниче[32].

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Да Твоея́ сла́вы вся испо́лниши, сшел еси́ в ни́жняя земли́: от Тебе́ бо не скры́ся соста́в мой[33], и́же во Ада́ме, и погребе́н, истле́вша мя обновля́еши, Человеколю́бче.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

И ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Катавасия:[34] Волно́ю морско́ю Скры́вшаго дре́вле, гони́теля мучи́теля, под земле́ю скры́ша спасе́нных о́троцы; но мы, я́ко отрокови́цы, Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.


Песнь 3

Ирмос: Тебе́, на вода́х пове́сившаго всю зе́млю неодержи́мо[35], тварь[36] ви́девши на ло́бнем[37] ви́сима, у́жасом мно́гим содрога́шеся, несть свят[38], ра́зве[39] Тебе́, Го́споди, взыва́ющи.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

О́бразы погребе́ния Твоего́ показа́л еси́, виде́ния умно́жив. Ны́не же сокрове́нная Твоя́ богому́жно[40] уясни́л еси́, и су́щим[41] во а́де, Влады́ко, несть свят, ра́зве Тебе́, Го́споди, взыва́ющим.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Просте́рл еси́ дла́ни[42], и соедини́л еси́ дре́вле разстоя́щаяся[43]. Одея́нием же, Спа́се, е́же в плащани́це и во гро́бе, окова́нныя[44] разреши́л еси́[45], несть свят, ра́зве Тебе́, Го́споди, взыва́ющия.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Гро́бом и печа́тьми, Невмести́ме, содержи́мь[46] был еси́ хоте́нием[47]: и́бо си́лу Твою́ де́йствы[48] показа́л еси́, богоде́йственно пою́щим: несть свят, ра́зве Тебе́, Го́споди Человеколю́бче.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

И ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Катавасия: Тебе́, на вода́х пове́сившаго всю зе́млю неодержи́мо, тварь[49] ви́девши на ло́бнем ви́сима, у́жасом мно́гим содрога́шеся, несть свят, ра́зве Тебе́, Го́споди, взыва́ющи.

Священник: Го́споди, поми́луй. (Трижды)

Седа́лен[50], глас 1

Гроб Твой, Спа́се, во́ини стрегу́щии[51], ме́ртви от облиста́ния[52] я́вльшагося А́нгела бы́ша, пропове́дающа жена́м Воскресе́ние. Тебе́ сла́вим, тли[53] потреби́теля[54]! Тебе́ припа́даем, Воскре́сшему из гро́ба и Еди́ному Бо́гу на́шему!

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.


Песнь 4

Ирмос: На Кресте́ Твое́ Боже́ственное истоща́ние[55] прови́дя Авваку́м, ужа́сся, вопия́ше: Ты си́льных пресе́кл еси́ держа́ву, Бла́же, приобща́яся су́щим во а́де, я́ко Всеси́лен.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Седьмы́й день днесь освяти́л еси́, его́же дре́вле благослови́л еси́ упокое́нием дел: прево́диши[56] бо вся́ческая и обновля́еши, суббо́тствуя, Спа́се мой, и назида́я.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Си́лою лу́чшаго, победи́вшаго Тебе́[57], от пло́ти душа́ Твоя́ раздели́ся, растерза́ющи[58] бо обоя́ у́зы, сме́рти и а́да, Сло́ве, держа́вою Твое́ю.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Ад, Сло́ве, срет[59] Тя, огорчи́ся[60], челове́ка зря[61] обоже́на, уя́звлена[62] ра́нами, и Всесильноде́теля, стра́шным же зра́ком поги́бе[63].

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

И ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Катавасия: На Кресте́ Твое́ Боже́ственное истоща́ние прови́дя Авваку́м, ужа́сся, вопия́ше: Ты си́льных пресе́кл еси́ держа́ву, Бла́же, приобща́яся су́щим во а́де, я́ко Всеси́лен.


Песнь 5

Ирмос: Богоявле́ния Твоего́, Христе́, к нам ми́лостивно бы́вшаго, Иса́ия, Свет ви́дев невече́рний[64], из но́щи у́треневав[65] взыва́ше: воскре́снут ме́ртвии, и воста́нут су́щии во гробе́х, и вси земноро́днии[66] возра́дуются.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Новотвори́ши[67] земны́я, Созда́телю, пе́рстен[68] быв, и плащани́ца и гроб явля́ют е́же в Тебе́ Сло́ве, та́инство. Благообра́зный бо сове́тник[69], Тебе́ Ро́ждшаго сове́т[70] образу́ет[71], в Тебе́ велеле́пно[72] новотворя́щаго мя.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Сме́ртию сме́ртное, погребе́нием тле́нное прелага́еши[73], нетле́нно твори́ши бо, боголе́пно безсме́ртно творя́ прия́тие[74], плоть бо Твоя́ истле́ния не ви́де, Влады́ко, ниже́[75] душа́ Твоя́ во а́де странноле́пно[76] оста́влена бысть.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Из Небра́чныя[77] проше́д, и прободе́н в ре́бра, Соде́телю мой, из Нея́ соде́лал еси́ обновле́ние Е́вино, Ада́м быв, усну́в па́че естества́[78] сном есте́ственным, и жизнь воздви́гнув от сна и тле́ния, я́ко Всеси́лен.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

И ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Катавасия: Богоявле́ния Твоего́, Христе́, к нам ми́лостивно бы́вшаго, Иса́ия, Свет ви́дев Невече́рний, из но́щи у́треневав взыва́ше: воскре́снут ме́ртвии, и воста́нут су́щии во гробе́х, и вси земноро́днии возра́дуются.


Песнь 6

Ирмос: Ят бысть[79], но не удержа́н в пе́рсех[80] ки́товых Ио́на: Твой бо о́браз нося́, Страда́вшаго и погребе́нию да́вшагося, я́ко от черто́га от зве́ря изы́де. Приглаша́ше[81] же кустоди́и[82], храня́щии су́етная и ло́жная, ми́лость сию́ оставили есте́.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Бие́н был еси́[83], но не раздели́лся еси́, Сло́ве, ея́же причасти́лся еси́ пло́ти[84]: а́ще бо и разори́ся[85] Твой храм во вре́мя стра́сти[86], но и та́ко еди́н бе соста́в Божества́ и пло́ти Твоея́. Во обои́х бо Еди́н еси́ Сын, Сло́во Бо́жие, Бог и Челове́к.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Человекоуби́йственно, но не богоуби́йственно бысть прегреше́ние Ада́мово: а́ще бо и пострада́ Твоея́ пло́ти пе́рстное[87] существо́, но Божество́ безстра́стно пребы́сть, тле́нное же Твое́ на нетле́ние преложи́л[88] еси́, и нетле́нныя жи́зни показа́л еси́ исто́чник Воскресе́нием.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Ца́рствует ад, но не ве́чнует над ро́дом челове́ческим: Ты бо, поло́жся во гро́бе, Держа́вне, живонача́льною дла́нию, сме́рти ключи́ разве́ргл[89] еси́ и пропове́дал еси́ от ве́ка та́мо спя́щим избавле́ние нело́жное, быв, Спа́се, ме́ртвым пе́рвенец.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

И ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Катавасия: Ят бысть, но не удержа́н в пе́рсех ки́товых

Ио́на: Твой бо о́браз нося́, Страда́вшаго, и погребе́нию да́вшагося, я́ко от черто́га от зве́ря изы́де. Приглаша́ше же кустоди́и, храня́щии су́етная и ло́жная, ми́лость сию́ оставили есте́.

Конец ознакомительного фрагмента.

Текст предоставлен ООО «ЛитРес».

Прочитайте эту книгу целиком, купив полную легальную версию на ЛитРес.

Безопасно оплатить книгу можно банковской картой Visa, MasterCard, Maestro, со счета мобильного телефона, с платежного терминала, в салоне МТС или Связной, через PayPal, WebMoney, Яндекс.Деньги, QIWI Кошелек, бонусными картами или другим удобным Вам способом.

Примечания

1

При составлении практических комментариев к тексту богослужения использовались «Богослужебные указания» (Издательство Московской Патриархии), примечания Типикона и Триодей, а также приходская практика храмов Русской Православной Церкви.

2

Постоянно.

3

Который.

4

Как.

5

Дай нам на этот день.

6

Прости.

7

Т. е. грехи.

8

Не дай нам впасть в искушение.

9

Более всего.

10

Я.

11

Всегда.

12

Победишь, когда будешь судить.

13

Дай.

14

Ослабленные.

15

Во мне.

16

Т. е. от вины за пролитую кровь.

17

Если.

18

Я дал бы.

19

Жертву всесожжения.

20

Облагодетельствуй.

21

Сложное многострофное церковное молитвословие, канон состоит из нескольких песен, каждая из которых открывается ирмосом – особой поэтической строфой. Далее к ирмосу добавляются различные тропари, перемежающиеся припевами. В приходской практике ирмос канона поется, а припевы и тропари читаются.

22

Т. е. фараона (см. Исх. 15: 4).

23

Т. е. дети спасенных (от египетского рабства).

24

По богослужебному Уставу, тропари этого канона читаются дважды, трижды и четырежды, однако в приходской практике их обычно читают единожды.

25

Припевы здесь не поются, а читаются священником.

26

Отходное.

27

На высоте.

28

Внизу.

29

Надмирные.

30

Сотрясались.

31

Превыше понимания.

32

Начальник жизни.

33

Естество мое.

34

Ирмос, который поется в конце каждой песни канона. Название происходит от греческого слова, которое переводится как «спуск», «сошествие»: в древней византийской практике оба хора сходились в центр храма для совместного пения катавасии.

35

Без опоры.

36

Творение.

37

Лобном месте.

38

Нет Святого.

39

Кроме.

40

Богочеловечески.

41

Находящимся.

42

Распростер руки.

43

Разделенное.

44

Скованные.

45

Освободил.

46

Удержан.

47

Добровольно.

48

Действительно.

49

Творение.

50

Краткое молитвословие, во время которого разрешается сидеть.

51

Охранявшие.

52

Сияния.

53

Тления.

54

Истребителя.

55

Принижение, умаление.

56

Изменяешь.

57

Когда Ты победил.

58

Расторгая.

59

Встретив.

60

Ожесточился.

61

Видя.

62

Изъязвленного.

63

Т. е. погиб от страха пред этим образом.

64

Т. е. незаходимый, немеркнущий.

65

Бодрствуя.

66

Живущие на земле.

67

Обновляешь.

68

Созданным из праха.

69

Знаменитый член совета (т. е. Иосиф Аримафейский).

70

Замысел.

71

Представляет.

72

Величественно.

73

Изменяешь.

74

Бессмертным делая то, что принял.

75

Ни.

76

Дивным образом.

77

Безбрачной (т. е. Девы Марии).

78

Сверхъестественно.

79

Был объят.

80

Недрах.

81

Взывал.

82

Стражникам.

83

Ты был убит.

84

Плоти, с которой соединился.

85

Разрушился.

86

Страдания.

87

Созданное из праха.

88

Изменил.

89

Расторг.

Вы ознакомились с фрагментом книги.

Для бесплатного чтения открыта только часть текста.

Приобретайте полный текст книги у нашего партнера:

Полная версия книги